Téged érdekelnek az autók? Sok ember számára érdekesek, ám ha téged nem annyira kötnek le, akkor is ajánlom figyelmedbe ezt a cikket. A gépjárművek a mindennapi életünk részei, ezért fontos tájékozottnak lennünk. Ebben az írásomban főleg a belső égésű motorokról lesz szó, mert ez az autók szíve és lelke.
Ezek az eszközök energiát nyernek különböző anyagok elégetésével, ami lehet dízel, benzin vagy akár kerozin – a repülőgépek esetében ugyanis ezeket is belső égésű motoroknak hívjuk. Ezek felépítése fontos, ezért ezzel kezdeném. Az úgynevezett motorblokkban benne van a főtengely, rajta a dugattyúkkal, a blokk alatt ott van az olajteknő, amibe az olaj csepeg és tárolódik, felette a hengerfej, amiben benne vannak a gyújtógyertyák és a szelepek, amiben a levegő és a tüzelőanyag keveredik, melyek segítségével a motor beindul.
A motor beindulásához szükség van egy kis elektromos motorra, ez az önindító. A szerkezetből a hajtást ki kell vezetni, amit irányítani bonyolultabb, mint megérteni. A motor után közvetlenül van egy lendkerék, amelynek eléggé fontos feladata van. Ez egy viszonylag nehéz tárcsa, amely sok energiát spórol, és egyenletes működést biztosít.
A következő elem a kuplung, amely szét tud válni egy kinyomócsapágy segítségével, ilyenkor a kuplungtárcsa és a nyomólap eltávolodnak, és a továbbítás megáll. Miért van erre szükség? Kisebb fordulatszámon a motor lefulladhat, ami azt jelenti, hogy nincs elég ereje tovább dolgozni, és emiatt megáll. Ez váltás közben fordulhat elő, amikor a motorból kijött fordulatszámot meg szeretnénk növelni. A váltás úgy történik, hogy szétválnak a tárcsák, nagyobb sebességbe rakjuk az autót, majd lassan nyomjuk a gázpedált, és engedjük vissza a kuplungot. A hajtás innen a váltóba megy át, onnan pedig a kerekekig, röviden ez történik az autókban.
Jó-e nekünk a belső égésű motor? A kérdés nagyon fontos, mert nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás egy jármű meghajtására, már csak azért sem, mert ez volt az első géppel végeztetett meghajtás, és akkor még nem gondoltak a hatékonyságra és a hatásfokra. A hatásfok a belefektetett anyagok és a belőle nyert energia aránya. Ebben ez a fajta motor nem jeleskedik, ugyanis a hatásfoka nem nagy és nem is egyenletes, ugyanis magasabb fordulatszámon sokkal erősebb és nyomatékosabb, másfelől mindenki tudja, hogy nem is környezetbarát, mivel szén-dioxidot termel, és véges a kőolaj, amiből készül. Talán egy fokkal jobb az elektromos motor, melynek hatásfoka majdnem 100 százalék, mely azt jelenti, hogy a belefektetett energiát majdnem teljesen visszanyerjük, és kis és nagy fordulatszámon is ugyanolyan teljesítményt biztosít. A baj az, hogy a lítiumkészlet, amiből az akkumulátor készül, véges. A további problémák azok, hogy sokszor belső égésű motorokkal termelik az elektromos áramot, illetve az elektromos kocsiban hatalmas akkumulátorok vannak, és kérdéses, hogy ezekkel mi lesz a jövőben.
Ami az eddigi legjobbnak bizonyult, az sokak számára ismeretlen, ez pedig a hidrogén fotocellás autó. Ezek belső égésű motorokkal mennek, amelyek benzin, dízel és kerozin helyett hidrogént égetnek, melyek égés közben oxigénnel keverednek, és vízpára keletkezik. A hidrogén szinte végtelen, mivel vízből ki tudjuk nyerni. Az egyetlen baj ezzel az autóval az a hidrogén szállítása – ami már a zeppelinekkel is probléma volt, amik szintén hidrogénnel mentek – mert nagyon robbanékony, és a kérdés az, hogy fejlődött-e annyit a tudomány, hogy meg tudjuk oldani a problémát, és nagyobb balesetek nélkül fejleszteni tudjuk az autóipart.
Bárhogy is lesz, az autók valószínűleg a mindennapjaink részei maradnak a jövőben is.